Tips voor vitaler leven

Ik geloof in kleine stapjes, kleine veranderingen in gewoontes die kunnen zorgen voor een vitaler leven. Hieronder geef ik wat tips, waar je mee aan de slag kunt. Bekijk vooral wat bij jou past!

  1. Beweeg. Vaak zitten mensen mentaal vast en dan helpt het om fysiek in beweging te komen. Je hoeft geen fanatiek sporter te worden. Een paar avonden een blokje om doet al wonderen.
  2. Ga naar buiten. De natuur in! Uit universitair onderzoek blijkt dat natuur bijdraagt aan het herstellen van stress, en persoonlijke ontwikkeling en zingeving kan bevorderen – om maar enkele voordelen te noemen! Dus probeer wekelijks strand, bos, heide of andere natuur op te zoeken.
  3. Vind een passie. Een passie waarin je jezelf kunt verliezen. Activiteiten of werk waar je in op kunt gaan, waarbij je in een flow zit en de tijd helemaal vergeet.
  4. Eet veel groente. Dat vinden je darmen fijn en die zijn erg belangrijk voor een goede gezondheid.
  5. Wees vrienden met jezelf. Oftewel: leer om te genieten van alleen-zijn. Dit maakt je krachtiger.
  6. Investeer in je relaties. Uit Harvard-onderzoek blijkt dat mensen die goede relaties hebben, gezonder en gelukkiger zijn. Dit betekent niet dat je nooit ruziemaakt in relaties, maar dat je investeert in relaties. Maak tijd voor relaties, onderneem samen dingen!